Katalizator ima v vozilu izjemno pomembno vlogo. Škodljivi izpušni plini se v njem spremenijo za okolje bolj prijazno zmes ogljikovega dioksida, vode ter dušika. Spremembo zagotavlja keramična sredica katalizatorja. V ohišju tega dela avtomobila se nahaja satje iz keramike, ki je oplemeniteno s platino, paladijem. Učinkovitost satja zagotavlja njegova fina sestava. Površino lahko primerjamo z velikostjo nogometnega igrišča.
Preko satja omenjeni plini pridejo v kontakt s plemenitimi kovinami. Posledično spremenijo svojo kemično sestavo – iz škodljive v manj škodljivo. V nadaljevanju pa vam predstavljamo najpogostejše vzroke za napake pri delovanju katalizatorja.
Kazalo strani:
Mehanske poškodbe katalizatorja
Katalizator oziroma njegovo ohišje je neredko poškodovan zaradi močnih udarcev in vibracij, s katerimi je vozilo obremenjeno. Posledično se poveča še možnost poškodovanja njegovih notranjih delov, ne nazadnje lahko pride do popolnega uničenja katalizatorja.
Poškodba ohišja katalizatorja je v veliki meri odvisna tudi od materialov, iz katerega je ohišje izdelano. Kakovostno narejen katalizator omogoča maksimalno zaščito pred omenjenimi težavami.
Starost katalizatorja
V teoriji je življenjska doba vsakega katalizatorja enaka kot pri vozilu, v katerega je vgrajen. Na njegove tehnične lastnosti oziroma na trajnost pa lahko v veliki meri vplivajo različni pogoji za vožnjo in podnebne razmere. Med rednim vzdrževanjem nekoliko starejših vozil je zato zelo priporočljivo, da se večja pozornost nameni še pregledu stanja katalizatorja.
Pravilno delovanje katalizatorja najlaže ugotovite z vsebnostjo ogljikovih oksidov v izpušnih plinih. Količino primerjajte s predpisanimi. V primeru, da so količine presežene, je treba katalizator nujno čim prej zamenjati za novega.
Tesnjenje katalizatorja
Pri katalizatorju do pogostejših težav v povezavi s tesnjenjem prihaja na mestu, kjer je lambda sonda pritrjena na cev. V primeru da nam tem mestu prihaja do vstopa zrak v izpušni sistem, se poruši pravilna mešanica goriva in zraka. Sonda namreč ne prejema pravih podatkov. Vzrok za napako je lahko na primer luknjica v cevi ali pokvarjen priključek za sondo.
Slabo delovanje motorja
Zagotovljena optimalna mešanica zraka in goriva je predpogoj za učinkovito delovanje motorja pa tudi samega katalizatorja. Če prihaja do slabega izgorevanja ali pa do napačnega vžiga motorja, se pojavi določena mera nezgorjenega goriva. Velika verjetnost je, da gorivo zato pride v katalizator. Tu se zaradi visokih temperatur ponovno vžge ter izgori v njegovi sredici. S tem se lahko naredi nepopravljiva škoda za katalizator.
Preberite si še naslednji članek: DPF filter ali filter trdih dizelskih delcev
DPF filter za avto je bil razvit predvsem zaradi želje po zmanjšanju onesnaževanja zraka.